Wpływ koloru na zyski w branży napojów

Czy pamiętacie reklamę, w której przypadkowym osobom zawiązuje się oczy, podaje dwa różne rodzaje coli i prosi o ocenę  która z nich jest lepsza. Metoda testu w ciemno była swego czasu niezwykle popularna wśród marketingowców wielu producentów na rynku napojów. Przez lata marki wydawały też ogromne budżety na doskonalenie strony wizualnej marki, logo oraz wyglądu opakowań. Identyfikacja wizualna ma dla sukcesu sprzedażowego marki bardzo duże znaczenie, ale jak pokazały ostatnie badania, nie jedyne. Okazuje się, że na wrażenia smakowe napoju wpływa także postrzeganie jego koloru.

W badaniu amerykańskiego Uniwersytetu Kolumbii Brytyjskiej porównano wpływ na ocenę smaku elementów identyfikacji wizualnej marki oraz barwy samego napoju. Udowodniono, że dwie próbki, które w smakują tak samo, ale różnią się kolorem, przez konsumentów postrzegane są jako bardziej różniące się w smaku, niż napoje które faktycznie smakują inaczej, ale mają jednakowy kolor. Firmy i koncerny nie mogły pozostać obojętne wobec tak znaczących dowodów o wpływie barwy na wybory konsumentów. Skrupulatnie badają więc kolor produktu, wykorzystując spektrofotometry do pomiaru barwy, aby poprawić wygląd swoich produktów, a tym samym zwiększyć ich sprzedaż.

napoje

Image Source: Flickr user Tom Hilton

Nie jest tak, że opakowanie i logo przestały odgrywać rolę w zachęcaniu konsumenta do zakupu danego napoju. Producenci postanowili jednak wzmocnić działanie tych elementów wiedzą o znaczeniu koloru. Wykorzystują więc przejrzyste plastikowe butelki, przez które widać kolor napoju. To z jednej strony marketingowy chwyt, z drugiej sposób na pokazanie jakości produktu. Ludzki mózg łączy atrakcyjną barwę z jakością i bezpieczeństwem i w ten sposób broni się przed żywnością nieświeżą, groźną dla zdrowia. Nie mamy na to wpływu to nasza podświadomość każe nam wybierać to, co wizualnie atrakcyjniejsze, nawet jeśli jest przy tym gorsze w smaku i jakości. Bo przecież pierwszy zmysł, którym kierujemy się podczas zakupów, jest wzrok. W sklepie produkty wybieramy na podstawie oceny wizualnej, smak sprawdzamy dopiero po zakupie.

Jak widać, technologia spektrofotometrii znalazła zastosowanie nie tylko w procesach kontroli jakości produktów spożywczych, ale także stała się sposobem na udoskonalenie standardów kontroli barw napojów. Metodę wykorzystuje się w procesie produkcyjnym do monitorowania stanu zarówno podstawowych składników, jak i dodatków do żywności, zmian w warunkach magazynowania oraz w ramach samych półproduktów, z których powstaje produkt końcowy. Wszystkie te czynniki mogą w istotny sposób zmieniać podstawową barwę napoju.

Warto pamiętać, że konsumenci mają tzw. pamięć smaku, którą opierają na skojarzeniu z kolorem. Posługiwanie się spektrofotometrem na każdym z etapów produkcyjnych pozwala uzyskiwać dane w czasie rzeczywistym, dzięki czemu pracownicy kontroli jakości mogą natychmiast reagować na zmiany w kolorze produktu. Wzrasta prawdopodobieństwo, że barwa napoju będzie stała przez cały proces produkcji oraz w przypadku produktu końcowego, a firma oszczędzi czas i pieniądze.

Płynne produkty spożywcze napoje gazowane, alkoholowe, kawa, herbata, soki warzywne i owocowe, nabiał – różnią się kolorem i konsystencją, więc metody pomiaru barwy różnią się w zależności od tych czynników. Napoje określa się zwykle mianem mętnych, półprzezroczystych bądź przejrzystych i każda z próbek, zgodnie ze zmianami w ich postaci, wymaga użycia innych narzędzi pomiarowych.

  • Substancje nieprzejrzyste (mętne)  to produkty mleczne, soki i inne substancje płynne o gęstej strukturze z dużą zawartością cząsteczek stałych; większość światła się od nich odbija, przechodzi przez nie tylko niewielki procent. Najodpowiedniejsze w tym przypadku są narzędzia wykorzystujące geometrię kierunkową 45/0, ewentualnie geometrię sferyczną.
  • Substancje półprzezroczyste, płyny o średnim zagęszczeniu cząsteczek stałych, które w równej mierze odbijają, co przepuszczają światło. Sprawdzają się tu zarówno narzędzia do pomiaru odbicia, jak i transmitancji. Określenie właściwej długości drogi optycznej zależy od postrzegania przez konsumenta, a to z kolei zależy od gęstości płynu oraz miejsca wejścia i wyjścia wiązki światła.
  • Substancje przejrzyste, napoje o bardzo niskiej bądź zerowej zawartości cząsteczek stałych; światło przepuszczają w stopniu niemal całkowitym (zjawisko interferencji występuje w bardzo ograniczonym stopniu). W przypadku tych substancji stosować z powodzeniem można tylko przyrządy to pomiaru w transmisji.

Pozdrawiamy, biosens.pl

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie będzie publikowany. Zaznaczone pola są obowiązkowe *

*